Vooral de komst van gebruiksvriendelijke boekhoud-apps maakt dat steeds meer zzp’ers hun eigen boekhouding doen. Ze schakelen voornamelijk nog een boekhouder of accountant in voor financieel advies, niet meer voor praktische zaken.

Voor veel zzp’ers is januari een drukke maand vol administratie. De btw-aangifte van het laatste kwartaal moet de deur uit en de totale balans van vorig jaar moet worden opgemaakt. De helft (49,5 procent) van de zzp’ers doet dat zonder hulp van een boekhouder, administrateur of accountant, blijkt uit onderzoek van Boekhouder.nl onder een panel van vierhonderd zzp’ers.

Het onderzoek laat zien dat bijna driekwart van de zzp’ers zichzelf voldoende kennis van boekhoudkundige zaken toedicht. Meer dan de helft van de zelfstandigen is hooguit een halfuur per week kwijt aan de boekhouding en bijna een kwart besteedt er maximaal een uur aan, dankzij de makkelijke boekhoud-apps.

Inschakelen boekhouder

Opmerkelijk is dat hetzelfde platform recent nog berichtte dat een kwart van de zzp’ers maandelijks financiële zorgen ervaart. Het inschakelen van een boekhouder of accountant voor financieel advies kan dan juist verstandig zijn, aldus Boekhouder.nl.

In hoeverre een boekhouder aan te raden valt, is volgens het platform vooral afhankelijk van de aard van het werk. “Ben je bijvoorbeeld zelfstandig marketeer of tekstschrijver vanuit huis, dan ziet je administratie er vrij overzichtelijk uit en kom je zelf een heel eind. Je maakt waarschijnlijk nauwelijks bedrijfskosten en verstuurt simpelweg facturen voor afgeronde opdrachten”, aldus Boekhouder.nl. “Maar stel dat je als zelfstandige in de bouw werkt, met verschillende opdrachtgevers en onderaannemers, waarbij je bovendien zelf materialen moet inkopen, dan kan het al gauw een stuk ingewikkelder worden.”

Bron: www.accountant.nl